Geoteh. meh. 2021, 159, 79-88

https://doi.org/10.15407/geotm2021.159.079

 

АЛГОРИТМ ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ СИСТЕМИ МАРШРУТІВ ГІРНИЧИХ МАЙСТРІВ ДІЛЬНИЦІ ВЕНТИЛЯЦІЇ І ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ З МЕТОЮ МОНІТОРИНГУ АЕРОДИНАМІЧНИХ ПАРАМЕТРІВ ВЕНТИЛЯЦІЙНОЇ МЕРЕЖІ ШАХТИ

1Шевченко В. Г., 2Мирошниченко В.В., 1Кокоулін І.Є.

1Інститут геотехнічної механіки ім. М.С. Полякова НАН України,  2ТОВ “ДТЕК Енерго”

УДК 622.451.008.6: [658.512.007.2:519.6]

Мова: англійська

Анотація. Маршрутний контроль аерогазодинамічних параметрів шахти організується таким чином, щоб отримана інформація доповнювала інформацію уніфікованої телекомунікаційної системи диспетчерського контролю і автоматизованого керування гірничими машинами і технологічними комплексами або іншої подібної системи, яку встановлено на шахті, за можливості оперативно уточнюючи, але не дублюючи її. Система маршрутного контролю формується з практичних міркувань з урахуванням даних стаціонарної системи. На основі комплексування стаціонарної і маршрутної систем контролю з урахуванням попередніх змін аерогазодинамічних параметрів можна буде побудувати прогнозну траєкторію такого змінення, що дозволить підвищити надійність, оптимізувати структуру контролю і більш обґрунтовано прогнозувати виникнення аварійних ситуацій. У статті сформульовано основні визначення і властивості системи маршрутного контролю, сформульовано задачу пошуку маршрутів, що охоплюють шахтну вентиляційну мережу з заданою кількістю пунктів контролю. Охарактеризовано алгоритм побудови системи маршрутного контролю з урахуванням економічних, ергономічних умов, часового терміну і вимог безпеки. Для вирішення цієї задачі запропоновано використовувати метод послідовного покращення допустимого плану. Суть методу полягає у тому, що, отримавши у якості початкового наближення деяке рішення (допустимий план), намагаються покращити його доти, поки подальше покращення стає неможливим. Під «покращенням» тут розуміється більш повне задоволення запропонованого критерію мінімізації сумарного часу переходів і виконання робіт на маршруті. Поліпшення допустимого  плану здійснюється методом Монте-Карло. Проаналізовано можливість дублювання даних, отриманих з автоматизованої системи і шляхом маршрутного контролю і обґрунтовано скорочення базису станцій контролю. Вибрана таким чином сукупність маршрутів моніторингу параметрів елементів вентиляційної мережі  гірничими майстрами дозволить знизити ризик отримання неповної інформації відносно її аерогазодинамічного стану, а перехресний контроль вимірів у межах пересічення базисів обох складових системи контролю дозволить підвищити достовірність і точність моніторингу.

Ключові слова: шахтна вентиляційна мережа, аерогазодинамічні параметри, моніторинг, маршрутний контроль, допустимий план.

 

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ:

1. Перспективы повышения уровня промышленной безопасности угольных шахт при использовании системы диспетчерского контроля (УТАС) / В.В. Радченко, Н.В. Малеев, А.А. Мартынов [и др.] // Горный информационно-аналитический бюлетень. МГГУ, 2005. – Тематический выпуск «Безопасность». С. 31-43.

2. НПАОП 10.0-1.01-10 Правила безпеки у вугільних шахтах. - [Дійсн. від 22.03.2010]. – Офіційне видання. – Київ: Основа, 2010. – 212  с. (Нормативний документ Мінвуглепрому України. Стандарт).

3. Бунько Т.В. Метод идентификации вентиляционных сетей с неопределенными аэродинамическими параметрами // Геотехническая механика: межвед. сб. науч. тр. / ИГТМ им. Н.С. Полякова НАН Украины. Днепропетровск, 2005. Вып. 57. С. 233-238.

4. Цой С., Цхай С.М. Прикладная теория графов. Алма-Ата: Наука, 1971.

5. Ху Т. Целочисленное программирование и потоки в сетях. М.: Мир, 1974.

 

Про авторів:

Шевченко Володимир Георгійович, доктор технічних науук, професор,вчений секретар інституту, Інститут геотехнічної механіки ім. М.С.Полякова Національної академії наук України (ІГТМ НАН України), Дніпро, Україна, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Мирошниченко Вадим Володимирович, магістр, начальник відділу вентиляції і дегазації департаменту з технічного розвитку дирекції з видобутку вугілля, Товариство з обмеженою відповідальністю “ДТЕК ЕНЕРГО”, Київ, Україна, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Кокоулін Іван Євгенович, кандидат технічних наук, старший науковий співробітник у відділі проблем розробки родовищ на великих глибинах, Інститут геотехнічної механіки ім. М.С.Полякова Національної академії наук України (ІГТМ НАН України), Дніпро, Україна, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.