Беликов А.С., Шаломов В.А., Долгополова Н.В., Улитина М.Ю. Безопасность выполнения специальных работ в экстремальных ситуациях с применением подъемно-транспортных машин и оборудования

БЕЗОПАСНОСТЬ ВЫПОЛНЕНИЯ СПЕЦИАЛЬНЫХ РАБОТ В ЭКСТРЕМАЛЬНЫХ СИТУАЦИЯХ С ПРИМЕНЕНИЕМ ПОДЪЕМНО-ТРАНСПОРТНЫХ МАШИН И ОБОРУДОВАНИЯ

Беликов А.С., Шаломов В.А., Долгополова Н.В., Улитина М.Ю.

Беликов А.С., д-р техн. наук, профессор,

Шаломов В.А., канд. техн. наук, доцент

 (ГВУЗ «ПГАСА»)

Долгополова Н.В., канд. техн. наук, ст. науч. сотр.

(Институт проблем машиностроения им. А. Н. Подгорного НАН Украины)

Улитина М.Ю., аспирант

(Харьковская ОГА)

 

Анотація. У нинішній час в багатьох країнах світу в основу практичних розрахунків за стандартами належить мати критерій, згідно якому необхідно не допустити обезвантаження опорних ходових коліс, тобто забезпечити позитивність сил тиску коліс крана на рейки шляху (або аутригерів автопідйомників / автодрабин на дорожнє покриття). У зв'язку з цим, для визначення розрахунковим шляхом таких навантажень слід вводити відповідні коефіцієнти безпеки. Традиційний спосіб визначення сил інерції в даних дослідженнях стійкості викликає певні сумніви, так само як і віднесення всіх розрахунків до небезпечного стану об'єкту, яким приймається зниження до нуля тиску від коліс / аутригерів на підставу («обезвантаження коліс»). Коли цей тиск дійсно досягає нульового значення, об'єкт не обов'язково втратить стійкість. Може наступити деякий відрив коліс від підстави (рейки / грунту землі), і, проте, кран / автокран не перекидається. І навпаки, – обезвантаження опорних елементів (колеса або аутригери) в певний момент часу ще не досягнуто, а об'єкт потенційно (з подальшим розвитком коливальних процесів) схильний до перекидання. Отже, коригуючи коефіцієнти безпеки, необхідно співвідносити до дійсного стану втрати стійкості, який слід встановлювати достовірно коректними дослідженнями. Подібними міркуваннями можна користуватися і при виробництві робіт на проммайданчиках і в поверхневих комплексах вугільних шахт.

Ключові слова: втрата стійкості, підйомно-транспортні машини, аварійно-відновні роботи, опорні елементи машин, теорія коливань.

 Abstract. Today, in many countries of the world, practical calculations by standards are based on a criterion, in obedience to which it is required to escape unloading of anvil running wheels and to ensure positive pressure forces of the crane wheels acting on the rails of railway (or outriggers of auto-elevators / auto-stairs acting on the road coverage). In this regard, while calculating such loadings, it is necessary to apply certain safety factors. In the terms of the considered research of stability, traditional method for calculating forces of inertia causes certain doubt, as well as attributing of all of calculations to the dangerous state of object, which assumes reduction up to zero of the wheels/outriggers pressure on the railway foundation («unloading of wheels»). When pressure reaches zero value, an object not necessarily lose its stability. Some breakaway of the wheels from the foundation (rails / soil of earth) can occur, though crane / truck crane does not overturn. And, vice versa, though supporting elements (wheels or outriggers) are not unloaded, the object, at the certain moment of time, can potentially capsize (due to development of flutter processes). Therefore, correcting safety factors shall be correlated with actual state of stability loss, and shall be a subject of further significantly correct researches. By a similar considering it is possible to use at production of works on industrial areas and in the superficial complexes of coal mines.

Keywords: loss of stability, lifting-transport machines, emergency-recovery works, supporting elements of machines, theory of vibrations.

______________________________

СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

1. Охрана труда в строительстве : учебник / А.С. Беликов, В.В. Сафонов, П.Н. Нажа [и др.] ; под общ. ред. А. С. Беликова. – Киев : Основа, 2014. – 592 с.

2. Рятувальні роботи під час ліквідації надзвичайних ситуацій: Посібник / В. Г. Аветисян, М. І. Адаменко, В. Л. Александров [та інші]. – Київ : Основа, 2006. – 240 с.

3. Обеспечение безопасности при выполнении работ повышенной опасности [Текст] / А. С. Беликов, О. А. Сабитова, В. А. Голендер, В. А. Шаломов // Международный научный журнал. – 2015. – №2. – С. 144–158.

4. Інженерна техніка та спеціальні машини для ліквідації надзвичайних ситуацій: навч. посіб. / О. М. Ларін, І. М. Грицина, Н. І. Грицина [та інші]. – Харків : НУЦЗУ, КП «Міськдрук», 2012 – 380 с.

5. Теория колебаний механических систем с кинематическим возбуждением и ее применение к движению карьерных самосвалов / Ю. С. Рудь, И. С. Радченко, В. Ю. Белоножко, А. С. Ткаченко // Восточно-европейский журнал передовых технологий. – 2010. – №2/9 (44). – С.32–38.

6. Рябчинский, А. И. Регламентация активной и пассивной безопасности автотранспортных средств: монография / А. И. Рябчинский, Б. В. Кисуленко, Т. Э. Морозова. – Москва : Издательский центр «Академия», 2006. – 462 с.

7. Современные системы конструктивной безопасности автомобилей : монография / Ю. Ю. Покровский, К. С. Ремнев, И. С. Степанов, В. В. Ломакин. – Тула: Издательство ТулГУ, 2007. – 163 с.

8. Махутов, Н. А. Прочность и безопасность. Фундаментальные и прикладные исследования / Н. А. Махутов. – Новосибирск: Наука, 2008. – 528 с.

9. Дурденко, В. А. Количественная оценка надежности интегрированной системы безопасности на основе логико-вероятностного моделирования / В. А. Дурденко, А. А. Рогожин // Вестник Воронежского института МВД России. – 2013. – №2. – С.207–215.

10. Daniel J. Holt. Fuel cell powered vechicles, Automotive engineering, SAE, 2002.

11. Sadykhov, G. S. Average Number of Failure-Free Operations up to Critical Failure of a Technologically Dangerous Facility: Calculation, Limit and Non-Parametric Estimates // Journal of Machinery Manufacture and Reliability, Vol. 42, № 1, 2013. рp. 81–88.

12. Tanaka, K., Wang, H. O. Fuzzy control systems design and analysis: a linear matrix inequality approach. N. Y.: Wiley, 2001.

13. Die bewertungsmethodik der bauausführung der untergleiszone der hauptträger der verladebrücke / К. G. Grote, J. Postnikov, N. Makarenko, P. Gavrish, V. Schepotko, V. Kassov, V. Koinasch // Вісник Донбаської державної машинобудівної академії : зб. наук. праць. – Краматорськ : ДДМА, 2012. – № 3(28). – С.110–113.

14. Дружинина, О. В. Анализ технической устойчивости и стабилизация управляемых динамических систем / О. В. Дружинина, Т. С. Климачкова, А. С. Мулкиджан // Наукоемкие технологии. – 2013. – Т. 14. – №6. – С.59–65.

REFERENCES

1. Belikov A. S., Safonov V. V., Nazha P. N., Chalyiy V. G., Shlyikov N. Yu., Shalomov V. A. and Ragimov S. Yu. (2014), Okhranatruda v stroitelstve [A labour protection in building], Osnova, Kiev,UA.

2. Avetisyan V. G., Adamenko M. I. and Aleksandrov V. L. (2006), Ryatuvalnі roboty pіd chas lіkvіdatsіуi nadzvichaynikh situatsіiy [Rescue work during emergency response], Osnova, Kiev, UA.

3. Belikov A. S., Sabitova O. A., Golender V. A. and Shalomov V. A. (2015), «Ensuring the security of the works of increased danger», International Journal, no. 2, pp. 144–158.

4. Larіn O. M., Gritsina I. M. and Gritsina N. I. (2012), Inzhenernatekhnіkataspetsіalnі mashinу dlyalіkvіdatsіуinadzvichaynikhsituatsіy [Engineering machinery and special machines for disaster management], NUTZU, KP «Mіskdruk», Kharkiv, UA.

5. Rud Yu. S., Radchenko I. S., Belonozhko V. Yu. and Tkachenko A. S. (2010), «Theory of oscillations of mechanical systems with kinematic excitation and its application to the movement of dump trucks», Eastern European advanced technology magazine, no. 2/9 (44), pp. 32–38.

6. Ryabchinskiy A. I., Kisulenko B. V. and Morozova T. E. (2006), Reglamentatsiya aktivnoy i passivnoy bezopasnosti avtotransportnyih sredstv [Regulation of active and passive safety of vehicles], Izdatelskiy tsentr «Akademiya», Moscow, RU.

7. Pokrovskiy Yu. Yu., Remnev K. S., Stepanov I. S. and Lomakin V. V. (2007), Sovremennye sistemy konstruktivnoy bezopasnosti avtomobiley [Modern structural safety of vehicles], Izdatelstvo TulGU, Tula, RU.

8. Mahutov, N. A. (2008), Prochnost i bezopasnost. Fundamentalnye i prikladnye issledovaniya [Durability and safety. Basic and applied research], Nauka, Novosibirsk, RU.

9. Durdenko V. A. and Rogozhin A. A. (2013), «Quantitative assessment of the reliability of the integrated security system based on logical-probabilistic modeling», Bulletin of Voronezh Vestnik Voronezhskogo instituta Ministerstva vnutrennikh del Rossii, no. 2, pp. 207–215.

10. Daniel J. Holt. (2002), Fuel cell powered vechicles, Automotive engineering, SAE.

11. Sadykhov G. S. (2013), «Average Number of Failure-Free Operations up to Critical Failure of a Technologically Dangerous Facility: Calculation, Limit and Non-Parametric Estimates», Journal of Machinery Manufacture and Reliability, Vol. 42, № 1, рp. 81–88.

12. Tanaka K. and Wang H. O. (2001), Fuzzy control systems design and analysis: a linear matrix inequality approach, Wiley, N. Y, US.

13. Grote К. G., Postnikov J., Makarenko N., Gavrish P., Schepotko V., Kassov V. und Koinasch V. (2012), «Die bewertungsmethodik der bauausführung der untergleiszone der hauptträger der verladebrücke», Bulletin of Donbass State Engineering Academy, no. 3(28), pp. 110–113.

14. Druzhinina O. V., Klimachkova T. S. and Mulkidzhan A. S. (2013), «Analysis of technical stability and stabilization of controlled dynamic systems», Naukoyemkiye tehnologii, vol. 14, no. 6, pp. 59–65.

_______________________________

Об авторах

Беликов Анатолий Серафимович, доктор технических наук, профессор, заведующий кафедрой безопасности жизнедеятельности, Государственное высшее учебное заведение «Приднепровская государственная академия строительства и архитектуры» (ГВУЗ «ПГАСА»), Днепропетровск, Украина, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .

Шаломов Владимир Анатольевич, кандидат технических наук, доцент кафедры безопасности жизнедеятельности, Государственное высшее учебное заведение «Приднепровская государственная академия строительства и архитектуры» (ГВУЗ «ПГАСА»), Днепропетровск, Украина, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Долгополова Наталья Владимировна, кандидат технических наук, старший научный сотрудник отдела прочности и оптимизации конструкций, Институт проблем машиностроения им. А. М. Подгорного НАН Украины, Харьков, Украина,   Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .

Улитина Марина Юрьевна,аспирант, специалист департамента науки и образования Харьковской областной государственной администрации, Харьков, Украина, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .

About the authors

Belikov Anatoliy Serafimovich, Doctor of Technical Sciences, Professor, Life Safety Department of the State Higher Education Inststution «Pridneprovsk State Academy of Civil Engineering and Architecture» (SHEI PSACEA), Dnepropetrovsk, Ukraine, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .

Shalomov Vladimir Anatoliyevich, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Life Safety Department of the State Higher Education Inststution «Pridneprovsk State Academy of Civil Engineering and Architecture» (SHEI PSACEA), Dnepropetrovsk, Ukraine, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Dolgopolova Natalia Vladimirovna, Candidate of Technical Sciences, Senior Researcher in Department of strength and optimization, A. N. Podgorny Institute of Mechanical Engineering Problems of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kharkov, Ukraine, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .

Ulitina Marina Yuryevna, Doctoral Student, Specialist in Department of science and education of Harkiv regional state administration, Kharkov, Ukraine, doctoral student, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .