Лисиця М.І.,Твердохліб Т.О., Заболотна О.Ю., Лисиця Н.М., Толстенко О.В. Гумові елементи для захисту машин від вібрації і виробничого шуму

Гумові елементи для захисту машин від вібрації і виробничого шуму

Лисиця М.І.,Твердохліб Т.О., Заболотна О.Ю., Лисиця Н.М., Толстенко О.В.

Автори:

Лисиця М.І., канд. техн. наук, старший науковий співробітник (ІГТМ НАН України)

Твердохліб Т.О., інженер, науковий співробітник (ІГТМ НАН України)

Заболотна О.Ю., інженер, інженер I категорії (ІГТМ НАН України)

Лисиця Н.М., асистент кафедри комп'ютерних технологій, факультет прикладної математики, Дніпровський національний університет ім. О. Гончара

Толстенко А.В., канд. техн. наук, доцент Дніпровський державний аграрно-економічний університет

УДК 678.4:539.3

Мова: Російська

Анотація.

У статті надано огляд по формуванню уявлень про механізми руйнування твердих тіл, починаючи з кінця дев’ятнадцятого століття. Розглядаються ранні роботи А.Ф. Іоффе, А.А. Гриффитса, Ірвіна, Г.В. Колосова та інших. Відзначається популярність критерію руйнування А.А. Гриффитса, заснованого на енергетичному балансі, для розрахунку руху тріщин. Розглядаються також підходи Е.М. Морозова, J-інтеграл Черепанова-Райса, роботи А.А. Лебедєва, В.З. Партон, А.Н. Гузя, І.А. Миклашевича, Г.І. Баранблатта, критерії руйнування Дагдейл, Леонова-Панасюка і т.д. Показано, що для опису мікроособливості реальних тріщин доцільно використовувати фрактальні моделі. Тому розглядаються такі важливі питання як: загальна схема фрактального підходу, узагальнена фрактальна модель реальної тріщини, вплив показника фрактальної розмірності тріщини на величину коефіцієнта інтенсивності напружень, математичний опис синергетичної моделі фрактальної тріщини.

На мікрорівні профіль шорсткої тріщини апроксимується фрактальним об’єктом, на макрорівні тріщина має вигляд гладкого контуру, тому залишаються справедливими класичні постановки задач руйнування, носієм фрактальних мікроособливості тріщини виступає додатковий параметр – фрактальна розмірність. Для оцінки реальної «довжини» тріщини будується ентропійна a-мірна міра. За допомогою даного підходу стає можливим фрактальное узагальнення енергетичного критерію руйнування твердих тіл, що містять тріщини, що мають фрактальну особливість на мікрорівні. Величина пружної енергії визначається на макрорівні; поверхнева енергія, необхідна для створення двох фрактальних поверхонь, записується з урахуванням того, що на мікрорівні тріщина має фрактальну шорсткість. Такий підхід дозволяє встановити зв’язок між мікро- і макрорівні, при цьому дозволяє перевести на більш високий рівень формалізації поняття про структуру як такої.

У висновку статті розглядається фрактальне узагальнення енергетичної концепції руйнування твердих тіл. Зокрема, розглядається задача про накопичення пошкоджень і фрактальний аналіз гум при тривалому циклічному руйнуванні. Для конкретної гуми знайдена величина фрактальної розмірності поверхні руйнування: в початковому стані і при напрацюванні більш 30000 годин при екстремальних циклічних навантаженнях. Показано зміну коефіцієнта Пуассона для вихідної гуми і «розпушеній» при тривалому втомлені.

Ключові слова:

віброізолятор, віброізолююча система, вентилятор, грохот, вібронагруженность

Список літератури:

1. Низькочастотна виброизоляция важких технологічних машин за допомогою еластомерних елементів / В.І. Дирда, Н.І. Лисиця, Ю.Г. Козуб ... // Геотехнічна механіка. Міжвід. зб. наукових праць ІГТМ НАН України. - Дніпро. - 2016. - В. 133. - С. 56 65.

2. Вайсберг, Л.А. Проектування і розрахунок вібраційних грохотів / І.А. Вайсберг. - М .: Недра, 1986. - 144 с.

Про авторів:

Лисиця Микола Іванович, кандидат технічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу механіки еластомерних конструкцій гірських машин, Інститут геотехнічної механіки ім. Н.С. Полякова Національної академії наук України (ІГТМ НАНУ), Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Твердохліб Тетяна Омелянівна, інженер, науковий співробітник відділу механіки еластомерних конструкцій гірських машин, Інститут геотехнічної механіки ім. Н.С. Полякова НАН України, Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Заболотна Олена Юріївна, інженер, інженер I категорії відділу механіки еластомерних конструкцій гірських машин, Інститут геотехнічної механіки ім. Н.С. Полякова Національної академії наук України (ІГТМ НАНУ), Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Лисиця Наталія Миколаївна, асистент кафедри комп'ютерних технологій, факультет прикладної математики, Дніпровський національний університет ім. О. Гончара, Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Толстенко Олександр Васильович, кандидат технічних наук, доцент кафедри «Надійність і ремонт машин», Дніпровський державний аграрно-економічний університет, Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.