Шевченко В.Г., Мирошниченко В.В., Кокоулін І.Є. Алгоритм визначення оптимальної системи маршрутів гірничих майстрів дільниці вентиляції і техніки безпеки з метою моніторингу аеродинамічних параметрів вентиляційної мережі шахти

Geoteh. meh. 2021, 159, 79-88

https://doi.org/10.15407/geotm2021.159.079

 

АЛГОРИТМ ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ СИСТЕМИ МАРШРУТІВ ГІРНИЧИХ МАЙСТРІВ ДІЛЬНИЦІ ВЕНТИЛЯЦІЇ І ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ З МЕТОЮ МОНІТОРИНГУ АЕРОДИНАМІЧНИХ ПАРАМЕТРІВ ВЕНТИЛЯЦІЙНОЇ МЕРЕЖІ ШАХТИ

1Шевченко В. Г., 2Мирошниченко В.В., 1Кокоулін І.Є.

1Інститут геотехнічної механіки ім. М.С. Полякова НАН України,  2ТОВ “ДТЕК Енерго”

УДК 622.451.008.6: [658.512.007.2:519.6]

Мова: англійська

Анотація. Маршрутний контроль аерогазодинамічних параметрів шахти організується таким чином, щоб отримана інформація доповнювала інформацію уніфікованої телекомунікаційної системи диспетчерського контролю і автоматизованого керування гірничими машинами і технологічними комплексами або іншої подібної системи, яку встановлено на шахті, за можливості оперативно уточнюючи, але не дублюючи її. Система маршрутного контролю формується з практичних міркувань з урахуванням даних стаціонарної системи. На основі комплексування стаціонарної і маршрутної систем контролю з урахуванням попередніх змін аерогазодинамічних параметрів можна буде побудувати прогнозну траєкторію такого змінення, що дозволить підвищити надійність, оптимізувати структуру контролю і більш обґрунтовано прогнозувати виникнення аварійних ситуацій. У статті сформульовано основні визначення і властивості системи маршрутного контролю, сформульовано задачу пошуку маршрутів, що охоплюють шахтну вентиляційну мережу з заданою кількістю пунктів контролю. Охарактеризовано алгоритм побудови системи маршрутного контролю з урахуванням економічних, ергономічних умов, часового терміну і вимог безпеки. Для вирішення цієї задачі запропоновано використовувати метод послідовного покращення допустимого плану. Суть методу полягає у тому, що, отримавши у якості початкового наближення деяке рішення (допустимий план), намагаються покращити його доти, поки подальше покращення стає неможливим. Під «покращенням» тут розуміється більш повне задоволення запропонованого критерію мінімізації сумарного часу переходів і виконання робіт на маршруті. Поліпшення допустимого  плану здійснюється методом Монте-Карло. Проаналізовано можливість дублювання даних, отриманих з автоматизованої системи і шляхом маршрутного контролю і обґрунтовано скорочення базису станцій контролю. Вибрана таким чином сукупність маршрутів моніторингу параметрів елементів вентиляційної мережі  гірничими майстрами дозволить знизити ризик отримання неповної інформації відносно її аерогазодинамічного стану, а перехресний контроль вимірів у межах пересічення базисів обох складових системи контролю дозволить підвищити достовірність і точність моніторингу.

Ключові слова: шахтна вентиляційна мережа, аерогазодинамічні параметри, моніторинг, маршрутний контроль, допустимий план.

 

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ:

1. Перспективы повышения уровня промышленной безопасности угольных шахт при использовании системы диспетчерского контроля (УТАС) / В.В. Радченко, Н.В. Малеев, А.А. Мартынов [и др.] // Горный информационно-аналитический бюлетень. МГГУ, 2005. – Тематический выпуск «Безопасность». С. 31-43.

2. НПАОП 10.0-1.01-10 Правила безпеки у вугільних шахтах. - [Дійсн. від 22.03.2010]. – Офіційне видання. – Київ: Основа, 2010. – 212  с. (Нормативний документ Мінвуглепрому України. Стандарт).

3. Бунько Т.В. Метод идентификации вентиляционных сетей с неопределенными аэродинамическими параметрами // Геотехническая механика: межвед. сб. науч. тр. / ИГТМ им. Н.С. Полякова НАН Украины. Днепропетровск, 2005. Вып. 57. С. 233-238.

4. Цой С., Цхай С.М. Прикладная теория графов. Алма-Ата: Наука, 1971.

5. Ху Т. Целочисленное программирование и потоки в сетях. М.: Мир, 1974.

 

Про авторів:

Шевченко Володимир Георгійович, доктор технічних науук, професор,вчений секретар інституту, Інститут геотехнічної механіки ім. М.С.Полякова Національної академії наук України (ІГТМ НАН України), Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Мирошниченко Вадим Володимирович, магістр, начальник відділу вентиляції і дегазації департаменту з технічного розвитку дирекції з видобутку вугілля, Товариство з обмеженою відповідальністю “ДТЕК ЕНЕРГО”, Київ, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Кокоулін Іван Євгенович, кандидат технічних наук, старший науковий співробітник у відділі проблем розробки родовищ на великих глибинах, Інститут геотехнічної механіки ім. М.С.Полякова Національної академії наук України (ІГТМ НАН України), Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.