Говоруха В.В., Макаров Ю.О, Семидітна Л.П. Підвищення зносостійкості і стійкості рейкової колії криволінійних ділянок малих радіусів

ПІДВИЩЕННЯ ЗНОСОСТІЙКОСТІ І СТІЙКОСТІ РЕЙКОВОЇ КОЛІЇ КРИВОЛІНІЙНИХ ДІЛЯНОК МАЛИХ РАДІУСІВ

Говоруха В.В., Макаров Ю.О, Семидітна Л.П.

Автори:                                                          

Говоруха В.В., канд. техн. наук, ст. наук. співроб. (ІГТМ НАН України)

Макаров Ю.О., магістр, аспірант (ІГТМ НАН України)

Семидітна Л.П., магістр, провідний інженер (ІГТМ НАН України)

УДК 531.43/46.004.624:625.143+629.024

Мова: Російська

Анотація.

У статті викладено аналіз ресурсу роботи елементів рейкової колії за критеріями бічного зносу головок рейок в експлуатаційних умовах з урахуванням особливостей роботи в криволінійних ділянках малих радіусів. Розглянуто чинники, що впливають на наднормативний бічний знос рейок на ділянках зі складними умовами експлуатації. Метою даної роботи є підвищення ресурсу роботи рейкової колії за допомогою зменшення бічного зносу рейок і підвищення стійкості рейкової колії в складних умовах експлуатації. Показано, що засоби рейкової колії і її елементів піддаються інтенсивному зносу і руйнуванню при великих поперечних навантаженнях, особливо в криволінійних ділянках шляху з малими ділянками кривизни. Досліджено вплив величини радіусів кривизни рейкової колії на формування інтенсивності зносу і утворення зсувів рейкошпальної решітки рейок. Визначені основні фактори, що впливають на інтенсивність зносу рейок і стійкість верхньої будови колії в складних умовах експлуатації, до яких відносяться пристрої рейкової колії з кривими малих радіусів від 200,0 м до 650,0 м, великі поздовжні ухили траси до 30,0 ‰ для «підйому» і «спуску» поїздів, великі вагові норми поїздів до 4600 т; якість виготовлення рейок; недосконалість і недоліки конструкції проміжних скріплень за показниками регулювання ширини рейкової колії і міцності основних частин. Інтенсивність бічного зносу рейок при зменшенні ваги поїздів від 4600 т до 4200,0 т зменшена на 17% при «підйомі» поїздів і на 14 % при «спуску» поїздів в криволінійних ділянках радіусом до 300,0 м, а для криволінійних ділянок з радіусами кривих 300,0-450,0 м зменшена на «підйомі» на    8,4 %, а на «спуску» на 20,7 %. На криволінійних ділянках з радіусами кривих 450,0 м і більше інтенсивність бічного зносу зменшилася на «підйомі» на 2,2 %, а на «спуску» - на 8,0 %. Надано пропозиції щодо зниження інтенсивності бічного зносу і продовження ресурсу роботи рейкової колії, а також поліпшення стійкості рейкошпальної решітки в криволінійних ділянках малих радіусів кривизни, особливо при наявності стикових з'єднань. Отримані результати роботи можуть бути застосовані для залізничного і промислово рейкового транспорту.

Ключові слова:

знос рейок, криволінійні ділянки рейкового шляху, навантаженість, проміжні рейкові скріплення.

Списоклітератури:

1. Говоруха В.В., Макаров Ю.А. Повышение ресурса работы рельсового транспорта за счет уменьшения интенсивности бокового износа рельсов в кривых малых радиусов и стрелочных переводов / Сучасні технології розробки рудних родовищ. Еколого-економічні наслідки діяльності підприємств ГМК: Зб. наук. пр. за результатами роботи IV міжнародної науково-технічної конференції 24 листопада 2017 р. Кривий Ріг: Вид. Р.А.Козлов, 2017. С. 63-64.

2. Говоруха В.В., Макаров. Ю.А. Исследования бокового износа рельсов при механическом взаимодействии пути и колес ходовой части вагонов на криволинейных участках пути / Геотехническая механика. Днепропетровск: ИГТМ НАН Украины, 2017. № 134.С. 125-140.

3. Дегтярева Л.Н., Осенин Ю.И., Мямлин С.В. Математическое описание силового взаимодействия колес и рельсов / Вестник ДИИТ. Днепропетровск: ДИИТ им. акад. В. Лазаряна, 2009. № 29.С. 89-95.

4. Карпущенко Н.И., Осташко И.А. Параметры колеи и износ рельсов / Путь и путевое хозяйство. 1996, № 8. С.6-7.

5. Антерейкин Е.С. Влияние параметров рельсовой колеи на интенсивность бокового износа рельсов / Наука и молодежь 21 века: Материалы 5 научно-технической конференции 2007. Новосибирск: Изд-во СГУПСа, 2007. С. 15-16.

6.  Говоруха В.В. Механика деформирования и разрушения упругих элементов промежуточных рельсовых скреплений: монография. -Днепропетровск: Изд-во Лира ЛТД, 2005. 388 с.

7. Говоруха В. В. Совершенствование рельсового пути и стрелочных переводов подземного рельсового транспорта / Уголь Украины. 2013. № 3. С. 44–49.

8. Масляев В.Г. Влияние касательных сил тяги на динамику локомотива в кривых / Труды междунар. технич. конфер. «Информационные технологии: наука, техника, технология, образование, здоровье». Харьков, Мишкольц: ХПИ, МУ.1997.

С. 341-343.

Про авторів:

Говоруха Володимир Васильович, кандидат технічних наук, старший науковий співробітник, завідувач лабораторією Проблем рейкового транспорту відділу фізико-механічних основ гірського транспорту, Інститут геотехнічної механіки ім. М.С. Полякова Національної академії наук України (ІГТМ НАНУ), Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .

Макаров Юрій Олександрович, магістр, аспірант, лабораторії проблем рейкового транспорту відділу фізико-механічних основ гірського транспорту, Інститут геотехнічної механіки ім. М.С. Полякова Національної академії наук України (ІГТМ НАНУ), начальник путеоследовательной станції №1 філії «Центр діагностики залізничної інфраструктури АТ« Укрзалізниця »(ПС-1 ЦДЗІ), Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .

Семідетная Людмила Павлівна, магістр, провідний інженер лабораторії Проблем рейкового транспорту відділу фізико-механічних основ гірського транспорту, Інститут геотехнічної механіки ім. М.С. Полякова Національної ака-демии наук України (ІГТМ НАНУ), Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .