Кірія Р.В., Ларіонов Г.І., Ларіонов М.Г. Математична модель кручення лінійної ділянки трубчастого конвеєра

Математична модель кручення лінійної ділянки трубчастого конвеєра

Кірія Р.В., Ларіонов Г.І., Ларіонов М.Г.

Автори:

Кірія Р.В., канд. техн. наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу (ІГТМ НАН України)

Ларіонов Г.І., д-р техн. наук, старший науковий співробітник (ІГТМ НАН України)

Ларіонов М.Г., канд. техн. наук, молодший науковий співробітник (ІГТМ НАН України)

УДК 622.647.2

Мова: Українська

Анотація.

Основним недоліком трубчастих конвеєрів (ТК) при застосуванні в умовах вугільних шахт, як свідчить практика, є втрата стійкості кругової форми поперечного перерізу стрічки. Вона призводить не тільки до просипів вантажу, але й до нерозрахункових взаємодій з роликоопорами ТК. В результаті такої взаємодії найчастіше спостерігались повздовжні розрізи стрічки і, як наслідок, неможливість її подальшої експлуатації Відсутність математичної моделі процесу втрати стійкості форми поперечного перерізу стрічки, враховуючи складний характер вихідних рівнянь пружних оболонок, не дозволила належним чином дослідити цю проблему. Використання машинних методів розрахунку ТК не в змозі визначити умови, за яких поперечний переріз стрічки втрачає кругову форму, про що свідчить відсутність публікацій з цього приводу. Головним інструментом для забезпечення стійкості є використання досвіду застосування  конструктивних рішень при проектуванні става та роликоопор. Таким чином, розробка математичної моделі напружено-деформованого стану стрічки ТК при несиметричному розподілі вантажу по поперечному перерізу стрічки для вивчення умов втрати стійкості стану та впливу на неї конструктивних параметрів є актуальною науковою задачею.

Основна ідея отримання математичної моделі напружено-деформованого стану полягає у використанні особливостей навантаження пружної оболонки з метою спрощення вихідної системи рівнянь, отримання розв’язку та дослідження і обґрунтування параметрів ТК з врахуванням фізико-механічних властивостей стрічки, що забезпечують стійкість поперечного перерізу стрічки за її рухом по роликоопорам. Для вирішення цієї задачі визначено крутні моменти та величину крутки стрічки ТК кругової форми поперечного перерізу за несиметричного розташування вантажу по перерізу та досліджено їх вплив на величину моменту та кута закручування. Для визначення крутних моментів та величини крутки стрічки ТК кругової форми поперечного перерізу за несиметричного розташування вантажу по її перерізу розглянуто пружну циліндричну оболонку, отриману згортанням конвеєрної стрічки до отримання кругової замкнутої форми поперечного перерізу.

Підхід С.П. Тимошенко до моделювання процесу скручування поперечного перерізу стрічки ТК між його роликоопорами дозволив аргументовано спростити вихідні рівняння та отримати аналітичний розв’язок. Наявність аналітичного розв’язку дозволило виконати моделювання процесу скручування в умовах нерівномірного завантаження поперечного перерізу стрічки ТК. Отримані результати з визначення крутки стрічки є важливим чинником при виборі конструктивних параметрів для боротьби з втратою стійкості стрічки при її русі по роликоопорах ТК.

Ключові слова:

трубчастий стрічковий конвеєр, напружено-деформований стан, загальні рівняння пружної оболонки, спрощення, аналітичний розв’язок, крутка, втрата стійкості.

Список літератури:

1. Черненко, В.Д. Теория і розрахунок крутонаклонних конвейеров / В. Д. Черненко. - Ленінград: изд.-во Ленинградского уни-версии, 1985. - 292 с.

2. Тимошенко, С.П. Пластины и оболочки / С.П. Тимошенко С. Войновский-Кригер. - М .: Физ.-мат. литература, 1963. - 635 с.

3. Власов, В.З. Загальна теорія оболонок та її застосування в техніці / В.З. Власов - М .: Из-во Академії наук СССР, 1962. - Т. 1. - 564 с.

4. Кирия, Р.В. Математичне моделювання напружено-деформованого стану лінійної частини трубчастої конвеєри // Р.В. Кирія, Н.Г. Ларионов // Геотехническая механика: Межвед. сб. научн. тр. / ІГТМ НАН України. - Днепр. - 2016 р. - Вип. 131. - С. 158-164.

5. Шешко, Е.Е. Крутонаклонный конвейер з лентою, що має форму глубокого жолоба / Е.Е. Шешко, В.М. Гущин // Розвиток і вдосконалення шахтного та кар'єрного транспорту. - М .: Недра, 1973. - С. 120-125.

Про авторів:

Кірія Руслан Вісаріонович, кандидат технічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу фізико-механічних основ гірничого транспорту, Інститут геотехнічної механіки ім. М.С. Полякова Національної академії наук України (ІГТМ НАН України), Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .

Ларіонов Григорій Іванович, доктор технічних наук, старший науковий співробітник відділу фізико-механічних основ гірничого транспорту, Інститут геотехнічної механіки ім. М.С. Полякова Національної академії наук України (ІГТМ НАН України), Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .

Ларіонов Микола Григорович, кандидат технічних наук, молодший науковий співробітник відділу фізико-механічних основ гірничого транспорту, Інститут геотехнічної механіки ім. М.С. Полякова Національної академії наук України (ІГТМ НАН України), Дніпро, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .